Tuesday, April 9, 2013

Terbongkar !! Kisah Kejatuhan Melaka Yang Sebenar!!




Kita disogokkan dengan idea dan gambaran bahawa Melayu pada zaman Kesultanan Melayu Melaka adalah ketinggalan zaman dan kolot. Mesti ada yang akan berkata itu peristiwa lama yang tidak memberi kesan pada kita pada hari ini. INILAH SEBENARNYA KEBENARAN YANG MEREKA MAHU SUPAYA MELAYU PERCAYA. Salah satu perkara tersebut ialah sejarah Melayu yang digelapkan. Kenapa sebut digelapkan? Kerana saya percaya banyak sebenarnya yang kita tidak tahu tentang kekuatan sebenar bangsa kita dahulukala dan memang ada pihak berkepentingan yang tidak mahu kita tahu.

Pihak yang mana? Banyak... Paling utama adalah penjajah Barat pro Zionis, disokong para pemikir Orientalis. Bersama, mereka amat berkuasa menentukan arah hala-tuju sosio-politik dunia di samping mengawal kurikulum pelajaran sejagat lalu menulis sejarah termasuk tentang tanah-air kita mengikut kaca-mata dan kepentingan mereka sahaja...

Dan saya juga percaya, rangkaian Zionis serta sekutu mereka yang bergerak di balik tabir sambil memakai pelbagai topeng muluk seperti persatuan membela hak asasi manusia dan gerakan politik pembaharuan amat arif akan ilmu jiwa dan sosiologi yang diperlukan untuk meneruskan agenda penggelapan ini kerana memang mahukan umat Islam sentiasa rasa kerdil dan celaru jatidiri akibat kurang faham hakikat asal-usul kita yang sebenar.

Kita sering disogokkan dengan sejarah "rasmi" bahawa keSultanan Melaka yang merupakan simbol kegemilangan bangsa Melayu dahulukala jatuh ke tangan Portugis kerana ia bersifat kuno berbanding kuasa Barat. Kita diajar, budaya ilmu kita tidak sehebat Barat maka itu kita tidak mampu menepis kedatangan mereka.


Kita diberitahu berulang-kali, kita kalah kerana pejuang kita cuma mengharapkan keris, tombak dan pedang sedangkan Portugis dan bangsa-bangsa Barat lain memiliki pistol, senapang dan meriam yang mampu membunuh daripada jauh. Maka itu, kita pun digambarkan seperti orang hutan yang duduk atas pokok lalu "sudah patutlah" kita dikalahkan dengan senang. Betulkah semua ini? Pernahkah kita fikirkan apakah kebenarannya secara mendalam?

Catatan ketua panglima Portugis, Alfonso di Alburqueque sendiri menyebut, setelah Kota Melaka dikalahkan, Portugis telah merampas 3,000 pucuk meriam dan katanya itu baru separuh daripada meriam milik Melaka. Maknanya kota itu sudah ada 6,000 pucuk meriam ketika itu dan ini adalah cerita 500 tahun dahulu! Ada cerita menyebut, orang Portugis terjumpa sebuah benda ajaib di istana Melaka. Bila dipandang objek tersebut, muncullah muka manusia di dalamnya. Apabila diteliti balik, muka manusia itu adalah muka orang yang memandang... Rupa-rupanya objek itu adalah cermin tetapi orang Portugis baru kali pertama melihatnya! Jadi siapakah yang kuno dan siapakah yang lebih bertamadun? Kalau orang Melaka sudah bertamadun lebih tinggi daripada Portugis, kenapa pula ia boleh jatuh ke tangan Barat?





Pernahkah anda bertanya secara jujur, mengapa Kota Melaka yang digelar Barat sebagai “Venice of the East” boleh kalah dengan mudah? Bukankah ia diakui ramai sebagai kota paling makmur di rantau ini pada zaman itu? Dan untuk mempertahankannya, bukankah Melaka memiliki angkatan perang hebat termasuk kelengkapan laut yang amat besar dan paling canggih di bumi Melayu? Lalu bagaimana ia boleh jatuh ke tangan Portugis yang menurut ceritanya cuma membawa beberapa buah kapal sahaja?


Apakah kelengkapan Melaka begitu lemah?
Sejarah rasmi sering menyebut Melaka jatuh kerana kelengkapan moden angkatan Portugis mengatasi kelengkapan kuno orang Melayu. Mereka memiliki meriam-meriam berkuasa tinggi, istinggar (pistol lama), baju dan perisai besi sedangkan orang Melayu kononnya cuma mengharapkan tombak, lembing, pedang dan keris. Pakai pula bajuMelayu yang senang dirobek senjata. Orang Portugis pakai baju besi yang tidak lut dek keris. Mana tak Melayu kalah? Kuno dan mundur ketinggalan zaman...


Tetapi tanyalah diri anda secara jujur. Apakah orang Melaka yang ketika itu telah lama menerima para pengunjung dan pedagang dari peradaban-peradaban besar seperti empayar Islam di Timur Tengah, China dan India begitu daif dan mundur? Kita telah lama menjalinkan hubungan diplomatik dengan negara-negara yang jauh lebih maju daripada Barat zaman itu. Apakah orang Melayu tidak mengerti keperluan pertahanan untuk menjaga sebuah kota yang menjadi nadi perdagangan Nusantara malah seluruh dunia? Apakah bangsa kita begitu kolot dan bodoh?

“Tidak. Melaka jatuh bukan kerana orang Melayu kuno,” kawan Alter bercerita ala seorang pejuang bangsa di hadapan beberapa orang kenalan lain pula. “Dahulu lagi Melaka sudah memiliki meriam dan istinggar yang boleh dibeli dari Timur Tengah atau membuat sendiri, sudah kenal apa itu baju besi. Malah aku yakin orang Melayu sudah mampu membuat semua alatan perang ini sendiri. Ingat Melayu dahulu bodoh sangatkah?”



-->


“Mereka yang memilih untuk berlawan dengan keris, tombak dan lembing pula bukan calang-calang orang,” dia meneruskan. “Bukan tidak pernah melihat senjata moden atau berfikiran kuno. Percaya atau tidak, mereka memiliki kebolehan tertentu untuk mengatasi alatan canggih.”

Angkatan laut Melaka yang sering meronda sepanjang Selat Melaka, laluan dagang tersibuk di dunia sampai sekarang pula diakui kecekapannya. Di bawah kepimpinan tokoh-tokoh berwibawa seperti Bendahara Tun Perak dan Laksamana Hang Tuah, ia telah berjaya memukul mundur armada laut Siam, juga ancaman mana-mana pihak...


“Bukankah ia cukup besar dan kuat untuk menjamin keselamatan penduduk, pendatang dan pedagang sepanjang Selat Melaka?” kawan Alter mengutarakan. “Mampu meronda dari utara Semenanjung sehingga selatan ke Pulau Jawa, memantau dan menghidu pergerakan musuh sebelum mereka dapat menghampiri pusat pemerintahan di Kota Melaka?”

Lalu bagaimana Kota Melaka boleh jatuh? Lebih pelik lagi, di manakah angkatan laut Melaka ketika ia diserang? Satu soalan cepumas yang membuat ramai kenalan pemuda itu ternganga...

“Bacalah mana-mana buku cerita atau sejarah mengenai kejatuhan Melaka termasuk tulisan Barat yang berat sebelah,” dia mencabar pula. “Angkatan laut ini langsung tidak terlibat sehingga Melaka dengan senangnya boleh dibedil Portugis dari laut. Tidak ada satu pun kapal Melaka menghalang, tidak ada apa-apa sekatan. Tidakkah ini aneh?”


“Inilah akibatnya bila raja yang lemah diangkat menaiki takhta sementara pembesar yang korup diharap menjaga negara.” kawan Alter terus bercerita. “Mereka yang benar-benar berkebolehan dipinggirkan sedangkan pembesar berwibawa yang masih ada menjadi tawar hati. Bagaimana jentera pertahanan hendak digerakkan dengan cekap? Mungkin penduduk Melaka sendiri serta para pedangang luar sudah siap sedia membelot, membuka laluan untuk Portugis menawan Melaka? Atau memang sudah lama wujud gunting dalam lipatan yang inginkan Melaka jatuh sehingga angkatan laut Melaka tidak berfungsi sama sekali?”


Ada cerita lama orang tua-tua Melayu menyebut kebanyakan kapal yang menyerang Kota Melaka sebenarnya bukan milik Portugis tetapi Melayu, kapal angkatan laut Melaka juga! kawan Alter juga pernah terbaca, tidak ingat di mana, sebuah laporan Portugis pula menyebut mereka ada ternampak sebuah angkatan laut yang dikenalpasti milik orang Melayu sedang disediakan untuk menyerang dari satu tempat di perairan Melaka. Mungkin benar Tun Mutahir sedang bersiap-sedia untuk merampas takhta atau ada pihak lain bertanggungjawab tetapi menuduh Bendahara pula yang ingin berlaku khianat? Yang pasti, ada pihak yang membelot...

Apapun, nasi sudah menjadi bubur. Melaka jatuh dan terus dijajah selama lebih 400 tahun. Sultan Mahmud pula menjadi orang pelarian dan menurut ceritanya, terpaksa meninggalkan Kota Melaka lari selatan ke Muar. Itupun terus dikejar Portugis, tidak boleh duduk aman lama di satu lokasi, terpaksalah hidup merempat dari satu tempat ke satu tempat. Apakah dia menyesal atas segala perbuatannya dahulu?Menurut Relazione del primo viaggio intorno al-mondo (Report on the first voyage around the world) karangan Antonio Pigafetta, kekuatan Melaka pada waktu itu adalah 20,000 orang tentera yang terdiri daripada tentera tempatan selain tentera upahan dari Jawa, Parsi dan beberapa negeri Islam yang lain.

Kelengkapan senjata Melaka adalah 3,000 artileri (meriam) dan 20 gajah perang serta senjata api seperti istinggar (senapang kuno yang berasal dari Turki) serta meriam-meriam kecil.

Manakala menurut Malacca History karangan Haji Buyong Adil yang memetik daripada Sejarah Melayu, kelengkapan pertahanan Melaka juga tidaklah sekuno seperti yang digambarkan oleh Zahid Hamidi.

Bagaimanapun, kekalahan sebenar Melaka bermula apabila Alburquerque mendapat bantuan daripada lima buah jong Cina dan beberapa buah kapal dagang India.

Anak-anak kapal daripada kelima-lima buah jong yang berlabuh di Pelabuhan Melaka itulah yang memberikan maklumat penting tentang Melaka kepada penjarah-penjarah Portugis itu. Mereka yang memberitahu kepada Portugis tentang jumlah anggota tentera Melaka dan persenjataannya. Malahan mereka juga yang memecahkan rahsia tentang bekalan makanan yang sangat besar dari Jawa yang tersimpan di tengah-tengah kota Melaka.

Cina-Cina tersebut mempersoalkan kekuatan Portugis untuk berhadapan dengan tentera-tentera Melaka dan mengalahkan negeri Melayu itu kecuali dengan menyekat bekalan makanan yang datangnya dari Jawa daripada sampai ke Melaka.

Alburquerque kemudiannya meminjam beberapa buah jong besar daripada angkatan dagang China dan memberikan sebuah galleon besar serta tinggi kepada mereka sebagai tempat menonton aksi pertempuran antara Portugis dan Melaka.

Itu sejarahnya yang tercatat.... 


pengkhianatan pedagang-pedagang Cina dan India yang sebenarnya diberikan tempat serta kedudukan yang tinggi di dalam Kerajaan Melayu Melaka, terutama bermula dari zaman Sultan Mansur Syah.
Begitu juga dengan kerapuhan pertahanan darat Melaka apabila para penyokong Mundeliar yang tidak berpuas hati kerana Mundeliar dijatuhi hukuman bunuh oleh Sultan Mahmud Syah, membuka pintu kota sekaligus memudahkan pasukan Portugis yang mendarat di dua tempat menawan bahagian selatan dan utara Melaka dengan agak mudah sebelum menawan Jambatan Melaka yang terletak di tengah-tengah Kota Melaka, iaitu di kaki Bukit Melaka pada 25 Julai 1511.

Tidak sahaja pengkhianatan Mundeliar, saudagar dari India yang diberikan pangkat sebagai Syahbandar Pelabuhan Melaka, Melaka turut menerima pengkhianatan Nina Katu, sekutu kuat Mundeliar. Nina Katu bagaimanapun, dibunuh oleh Alburquerque selepas Melaka berjaya ditawan oleh Portugis.


“Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna!” kawan Alter memberi nasihat berguna bahawa sifat Melayu beginilah yang harus di ubah. Diharap dengan pendedahan ini Melayu dapat memperbaiki diri dan dekatilah diri kita kepada Allah SWT supaya kita dapat menjunjung tinggi agama dan bangsa kita.... Amin


Nampak struktur KUBU KOTA MELAKA yg kebal ni. Camne la boleh hancur dijajah melalui serangan laut je. Tak logik!!! 



Perbandingan kota Melaka sekarang ni. Agaknya la.

174 comments:

  1. kurang ajar betul! selama ini kne tipu lah ni! asal tidk pernah dgr nme Nina Katu? dalam salasilah asenye x ade pon..mungkin x perasan kod!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cucu cicitnya Nina Kutty

      Delete
    2. cucunya kutty

      Delete
    3. nina katu dengan nina chattu orang yang sama..ejaan dulu - dulu kan berbeza - beza..pengkhianat yg salurkan maklumat sulit kerajaan Melaka pada orang luar.

      Delete
    4. keturunan Jawa Hindu

      Delete
    5. Satu teori yang menarik .

      Delete
    6. Nina dengan Naina tu lebih kurang la...

      Nak elakkan orang menyampah dengan keturunan Nina ni dia ubah sikit jadi Naina...

      Delete
    7. Ada dalam buku sejarah KBSM sekolah dulu..Di tulis sebagai Ninanchatu -pemberi maklumat pada Alfonso.

      Delete
    8. Hang Tuah tu kan Cina.

      Delete
    9. Hang Tuah anak melayu jati... jangan sembarangan cakap Hang Tuah itu cina.... dan tidak ada sesiapa yang tahu di manakah Hang Tuah itu meninggal.. malah Makam yg dikatakan Makam Hang Tuah pun tertulis di situ "tempat Hang Tuah hilang dari mata dunia" ia tidak tertulis tentang Mayat/Jasad Hang Tuah.....

      Delete
    10. Sape kata Hang Tuah tu cina.....Khoo Kay Kim?????

      Delete
    11. harap semua org melayu ambil iktibar, kita ni jgn ulang kesilapan lama. yg jadi skang ni pun lebih kurang sama cuma dipalitkan dlm sektor politik jer...yg menumpang akan cuba membelot dan membolot. hati2 dan dekat kan diri ngan tuhan. apa yg jadi ari ni akan ditanggung oleh generasi akan dtg pikir2 kan lah.

      Delete
    12. dah mula dah kempen benci Cina dan India kononya mereka ni pengkhianatan & mcm2 lagi. "Hang" tu Cina, Hang Tuah, Jebat semua dijadikan Melayu. Tiada pernah ada sebarang bukti kukuh yg menunjukkan Parameswara peluk agama islam. "Kalau" ada pun mcm mana Parameswara & keturunan beliau jadi Melayu?? Pelik.. Tapi tak apa, teruskanlah dgn kempen benci & menyemarakkan api kebencian antara kaum!

      Delete
    13. siapa kata Hang Tuah cina??kaji dahulu baru cerita..

      Delete
    14. Korang ingat Hang Tuah tu Lee Chong Wei dan Albuequerque tu Cristiano Ronaldo ke?

      Delete
    15. Kajian yang mendalam dari sudut yang berbeza. Terbaik BRO....

      Delete
    16. kerajaan melayu melaka sangat zalim pada masa dibawah pemerintahan sultan mahmud shah. tunang orang dia hendak. menindas pedagang cina dan yg bukan mamak dgn cukai yg tinggi. tasuah bermaharaja-lela. cina yg dulunya mempertahankan melaka drp serangan siam diperingkat awal pemerintahannya menjadi benci kepada melaka kerana penindasan terhadap pedagang2nya.
      akhirnya sultan mahmud shah mati dibunuh akibat perbuatan kejamnya yg mengarahkan agar wanita hamil yg makan seulas nangka drp sebiji nangka kepunyaannya. pembunuhan yg dibuat oleh panglimanya sendri.

      Delete
    17. Bagaimana pemimpin sekarang lebih kurang la pemimpin zaman dahulu.mungkin juga perdagangan melaka itu ditakbir urus oleh bangsa lain.pemimpin kita masa tu mungkin goyang kaki makan hasil.bila diserang langsung tak tahu nak buat apa.mungkin juga ada musuh dalam selimut iaitu pakatan.sebab bagi aku dimelaka adalah satu pusat dagangan antarabangsa,kebetulan.mungkin ada bangsa lain yg nampak potensinya dan menguruskannya dgn kerjasama kerajaan melaka.cerita bab hang tuah pula cuba jejak sejarah puteri Hang Lipor di china.mungkin ada kaitan.mungkin jumpa jawapannya.mereka lima bersaudara.tolak kasturi.mereka mengiringi puteri mereka datang ke Melaka.korang korek la tanah kubur kat tanah melayu,tak akan jumpa.mungkin bersemadi ditanah besar china.

      Delete
  2. Replies
    1. nampak sgt pemalas. tak heran lah bangsa melayu lemah!
      maaf. aku bukan nk hina melayu. tp kte org melayu terpakse ckp makan dalam biar terasa. dengan harapan bangsa kita berubah!

      Delete
    2. orang kurang bijak (BODOH) tak suka membaca

      Delete
    3. ayat pertama Allah turunkan kepada nabi muhammad saw ialah "Bacalah!"..oleh itu pada pendapat saya, sesiapa yang tidak menuruti seruan tuhan ini supaya mengamalkan perbuatan membaca adalah berdosa..

      Delete
    4. Bos, dlm bab hukum mana boleh pakai rasa2.. kena ada dalil.. dah ada dalil, perlukan ilmu usul fiqh untuk istinbat hukum2 daripada dalili tersebut. kena belajar dulu bab ini sebelum kita nak keluarkan hukum. ilmu nahu dan sorof dlm bahasa arab pun mesti power. klu hanya berdasarkan quran terjemahan dan kitab terjemahan, mcm mana nak keluarkan hukum? =)

      sama2 muhasabah na

      Delete
    5. nah! siapa pengkhianat?, pedagang pedagang Cina dan India!. Mahukah kita sejarah berulang di Tanah Melayu ini yang sudah tidak lagi ada kemelayuan?

      Delete
    6. malas...jgn salahkan diri jika anda menjadi sengal

      Delete
    7. Yang lain pun menghentam.. apa salahnya menegur tu dengan menggunakan bahasa yg halus.
      tunjukkan akhlak yg tinggi baru diri dihormati

      Delete
    8. susah2 je kite komen... dia xbaca pun

      Delete
    9. musuh utama melayu skrg bukan cina atau india, tp sifat2 tamak melayu itu sendiri, hentikan sentimen rasis dan baiki kelemahan

      melayu kena bersatu, kena jadi bangsa yg kuat n bijak.
      kawal ekonomi,
      bukan jd keyboard warrior dan tunding jari pd bangsa2 lain

      Delete
    10. kalau dah malas kenapa masuk dalam page ni, siap tinggalkan komen. dumbdass.

      Delete
    11. Punca kejatuhan Melaka sebabkan Sultan yang sangat lemah. Sebab tu arab-india tak sokong melaka. Cuba baca link tun mutahir, bendahara melaka ke tujuh yang difitnah.

      Delete
  3. ada kesilapan pada ukuran kota melaka..sebenarnya lagi besar dan luas dari lukisan dan gambaran yang diberi kerana orang dulu2 x sempat nak buat ukuran. sama juga seperti peta2 pelayaran zaman dulu yang tidak setepat sekarang ini. keluasan kota melaka meliputi kawasan kampung upih sehingga a famosa sehingga ke atas bukit yang dahulunya tersergam indah Masjid..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu bukan gambar keseluruhan kota melaka bro . Itu kubu pertahanan

      Delete
    2. Tu bukan lukisan keseluruhan melaka bro. Tu cuma kubu pertahanan.

      Delete
  4. Dahulu negeri Melaka sangat luas. Dalam buku Sejarah Melayu ada tulis ramainya orang tinggal sepanjang jalan "dari Melaka ke Batu Pahat" (sekarang Batu Pahat dalam negeri Johor) dan ramai orang tinggal "dari Melaka ke Jugra". (sekarang Jugra dalam negeri Selangor). Ini bermakna negeri Melaka adalah luas pada zaman itu.

    ReplyDelete


  5. Juga Aneh betapa sempitnya pemikiran bangsa Melayu ketika itu bila menerima hujah2 golongan Pengkhianat

    yang suatu ketika dahulu ( empayar Melaka ) pernah menjadi duri dalam daging bagi menghasut pihak istana, para Pembesar dan Sultan Melaka

    untuk menjemput Portugis bagi menghancurkan Empayar Melaka kerana tidak mahu Melaka tunduk dengan Negara Acheh Darussalam bagi melaksanakan Hukum Hudud

    atas arahan Empayar Othmaniah di Turkey...

    Cuba bayangkan Bagaimana muslihat golongan Pengkhianat sehingga boleh mengaburi mata dan akal fikiran para Pembesar Melayu dan Sultan Melaka..

    sehinggakan mereka tersilap percaturan dengan menjemput pihak musuh2 Islam ( portugis ) bagi mempertahankan Empayar Melaka

    daripada diasak bagi memenuhi tuntutan Empayar Othmaniah agar Kerajaan Melayu Melaka kembali melaksakan Hukum Hudud

    seperti mana yang pernah di lakukan oleh Sultan Alaudin Ra`ayat Shah dengan memperkenalkan hukum kanun jenayah Syariah Negeri Melaka..



    Para Pembesar Melayu dan Sultan yang banyak melakukan kemungkaran ketika itu (Rasuah, melarikan isteri orang, membunuh rakyat jelata sesuka hati,

    melakukan perniagaan haram, cukai dan riba, mengutip ufti,mendera rakyat jelata, memiliki gundik2, perempuan simpanan, gemar berpesta2 hiburan

    dengan wanita dan arak serta macam2 lagi kemungkaran dan pelbagai maksiat lainnya)...



    Bayangkan bagaimana Portugis boleh masuk ke Selat Melaka tanpa sebarang tentangan sedangkan mereka dihimpit

    lebih dari empat penjuru Kerajaan Islam yang besar yang bernaung di bawah Kepimpinan Besar Khalifah Islam di Turkey.

    Kerajaan Islam Aceh, Kerajaan Islam melaka, Kerajaan Islam Demak, Kerajaan Islam Tanah Jawa dan berbeberapa wilayah Islam

    yang berada di sepanjang persisir Pulau Sumatera mendapat juga bantuan teknologi senjata canggih seperti Meriam dan Pistol/Pemuras dari Empayar Turkey.

    Portugis tidak akan mampu lari jika mereka diserang dari segenap penjuru di selatan Melaka yang sempit itu..



    Mari kita renungkan bagaimana Portugis berani menyerang laluan Sutera yang sesak 24Jam di Selat Melaka dgn pelbagai kapal dangangan dari negara2 Arab,

    India dan China. umum mengetahui bahawa Melaka menyediakan tempat2 penginapan yang banyak untuk para pedangang berserta dengan soldadu2 negara masing2..

    Angkatan tentera dari negara China difahamkan adalah yg teramai sekali mengiringi kapal2 dagang mereka ke Melaka..

    sehinggakan mereka di berikan tanah oleh Kerajaan Melaka utk menjadi tempat tinggal bila mereka datang berdagang...

    ramai angkatan tentera negara China yang menetap di Melaka selama setahun dan kemudian nya mereka akan pulang kembali

    ketanah besar China untuk di gantikan dengan tentara yang lainnya mengikut pusingan giliran masing2.



    Jika portugis menyerang Melaka bagaimana dengan kapal2 dagang tersebut. Mereka juga akan turut sama musnah..

    Apakah Negara2 seperti Arab,India dan China ( yang terkenal dgn kekuatan bala tenteranya di darat mahu pun di lautan

    boleh melihat sahaja apa yang dilakukan oleh pihak portugis ke atas Melaka dan kapal2 dagangannya.

    Apakah Kerajaan negara China akan memejamkan mata melihat semua itu berlaku...

    apakah Maharaja China akan berdiam diri dengan membiarkan sahaja kapal2 dangangannya menanggung kerugian yang pasti amat besar...

    Langsung tidak masuk akal.. SEMUA ADALAH PENGKHIANATAN BANGSA SENDIRI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu hujah yang sangat baik :)

      Delete
    2. Allahuakhbar.. Kalau direnungkan, sejarah berulang kembali.. Lihatlah bagaimana pemimpin kita sekarang.. Tidakkah seperti sejarah ini..??? T.T

      Delete
    3. make sense but keaslian sumber ni dari mane?

      Delete
    4. tiada telepon bimbit ketika tu.. tu lash sultan marah

      Delete
    5. Betul.. Bangsa sendiri yang melakukan kehancuran... Tamak & dengki..

      Delete
  6. baca buku Summa Annals oleh Tome Pires !!!111!!11

    ReplyDelete
  7. PALING BEST ORANG CINA KHOO KAH KIM yg buat sejarah melayu hebat nya. PEKEMBAR antara kunci dan talian british... aset british sabah dan sarawak... yg bijak brunai.
    tak de ke tokoh melayu islam yg bersejarah.

    ReplyDelete
  8. Sejarah kita dah lama kena seleweng ngan orng luar, cuma kita je yng x sedar selama ni

    ReplyDelete
  9. Melaka sebenarnya nama Semenanjung Malaka.. (sekarang Semenanjung Tanah Melayu)..
    Kota A Farmosa sebenarnya dibina Portugis yang beragama Islam di Bandar Hilir Malaka...Ulu Melaka terletak di Langkawi...
    Kota A Farmosa nie di bom oleh British namun diselamatkan Stamford Raffles...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kota A Farmosa di bina portugis beragama Islam?

      Are u mad?

      Delete
    2. hahahaha clearly boss... jgn silap sibar dakyahh...... tp betoi kaaa? hahaha

      Delete
    3. kubu A-Formosa di robohkan oleh orang melayu semasa pra-kermerdekaan sebab geram sangat dengan penjajah dan di selamatkan oleh pemerintah british di melaka. Itulah sebabnya yang tinggal pintu gerbang dan stor di puncak bukit bukit St. Paul. ~ sumber cerita arwah datuk saya dan orang-orang tua dulu-dulu.

      Delete
  10. Sejarah sentiasa berulang2.kejatuhan sesuatu bangsa dan negara tidak mustahil akan berlaku lagi...pemimpin yg lemah, rasuah, khianat drp bangsa lain dll..

    ReplyDelete
  11. Kubu kota melaka yang di gambarkan adalah Kubu Portugis bukan milik Kerajaan Kesultanan Melaka......

    ReplyDelete
  12. Gambar kubu tersebut adalah milik Portugis bukan nya milik Kesultanan melaka.....

    ReplyDelete
  13. Boleh tak saya tahu dimana dapat maklumat tentang 3000 artileri tersebut?
    Agak menarik maklumat ini. Untuk rujukan sahaja, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tom paires dalam jurnal beliau di portugal ada mencatatnya...

      Delete
  14. Sahabat-sahabat sekalian... jom kita bersatu, kaji dan selidik sejarah melayu yang sebenar... kita boleh buat satu persatuan...

    ReplyDelete
  15. Jom bersatu... buat satu team, selidik dan kaji tentang sejarah melayu.. buktikan pada orang melayu sendiri, siapa sebenarnya kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sokong.. :)

      Delete
    2. Kita telah kehilangan Singapura tanpa berperang pon......cuba renongkan. bagaimana ia bolih berlaku? Dan senarai seterusnya adalah P.Pinang??

      Delete
    3. sy pun sokong!!!

      Delete
    4. Sy pon sokong....siapa kita sebenarnya...kita bersatu..

      Delete
    5. Sy pon sokong....siapa kita sebenarnya...kita bersatu..

      Delete
  16. Banyak kazanah ilmu Melaka telah dicuri bawa ke England oleh Raffles..Kemudian memaklumkan kapal terbakar. .. inilah tektik halus menyebabkan kita sukar untuk menyelongkari sejarah peradaban bangsa Melayu.

    ReplyDelete
  17. Kerajaan Melayu Melaka sebenarnya dibawah pemerintahan Kerajaan Islam Turki Uthmaniyah dahulunya...disebabkan itulah Islam berjaya disebarkan ke Tanah Melayu. Empayar Melaka sendiri sgt luas..dikatakan luasnya merangkumi dari Melaka (skrg) hingga ke Pulau Langkawi. Manakala ibu negerinya terletak di Selatan Thai.

    Sekiranya kita mengkaji sejarah Tamadun Islam, kita akan lebih memahami struktur asal masyarakat Tanah Melayu. Sayang seribu sekali sayang, sudah hampir 60tahun kita merdeka, namun sejarah asal Tamadun Islam mahupun Tanah Melayu GAGAL ditulis semula. Rosak anak bangsa apabila ilmu yg PALSU mainan penjajah dan sekutunya dijadikan rujukan muktabar!

    Bertambah malang lg apabila umat Islam Melayu sgt malas utk membaca dan mengkaji. Maka kita terus menerus dijajah tanpa disedari! Wallahu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan hanya tahu mencemuh sahaja!!!!sebarang kajian dan rekod amatlah di hargai.sejarah untuk dijadikan kekuatan untuk membina prestige dan self-esteem sesuatu bangsa bukan mencemuh dan menyindir mereka yang belum memahami!!!!

      Delete
  18. tengok lah kerajaan skrg ni camana?

    ReplyDelete
  19. Sy setuju dgn Mohd Yusof Abdul Rahman. Sy sudah lama dahagakan kebenaran!

    ReplyDelete
  20. Replies
    1. ya laa.. orang cina kene tahu la... Melaka ini negara orang Melayu. Kemudian menjadi semenanjung Tanah Melayu. Org cina datang berdagang.. kemudian diberi penempatan utk tinggal di Melaka. Tapi khianat kepada Melaka. Jadi.. asal usul Malaysia ini adalah orang melayu punya negara. Tp skrg.. org cina , org india mau claim ini Malaysia mereka punye.. choiii

      Delete
    2. aku setuju memang cina ni x sdar diri...

      Delete
    3. Tulaa knapa x jaga negara sndri dan biarkan org cina dan india yg jaga. Kan dah kene khianat..

      Delete
    4. Tulaa knapa x jaga negara sndri dan biarkan org cina dan india yg jaga. Kan dah kene khianat..

      Delete
  21. knp kerajaan melaka skrg tak nak bina istana yg melambangkan dimalaysia ni dulu,sultan yg pertama adalah dimelaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melaka bukan negeri pertama yang ada Sultan di Malaysia :)

      Delete
  22. Sejarah Kesultanan Melayu dr dulu sampai skrg pon bnyk telah di gelapkan, diubah utk kepentingan masing2

    ReplyDelete
  23. Sejarah Kesultanan Melayu pun banyak telah digelapkan dan diubah mengikut selera yang mengubahnya...

    ReplyDelete
  24. xlama lg malaysia akn jadi mcm melaka dulu la klu org2 melayu x bersatu...dgn keadaan skrg, x mustahil malaysia akan hancur kerana org melayu mudah di laga-laga kan oleh bangsa lain yg ada di dlm negara ini.sedarla dari tidur wahai org2 melayu...hentikanlah percakaran sesama kamu.

    ReplyDelete
  25. kota melaka mungkin dalam gambar tu je luasnya..
    tapi kerajaan melaka tu satu nusantara luasnya..!

    ReplyDelete
  26. Melayu mmg bodoh! Pemikiran stakat kat dpan tu je.. cetek sgt! Bak kata Tun Mahathir, melayu mudah lupa, d sini saya nak tambah siki, melayu mudah lupa, sebab kbodohan membawa mnjadi pelupa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang melayu bukannya bodoh..tp kebanyakkannya terlalu pandai dan besar diri...sehinggal lupa pada agama.. jd gelap la hati...dan masa depan...tun mahathir "melayu" ke?

      Delete
    2. Yup. Tun mahathir melayu tulin. Boleh cek salasilah beliau. Yg bkn melayu tulin adalah anwar ibrahim. Sila betulkan kalau sy salah. T kasih

      Delete
    3. hmmmmm betoi kaaa melayuuu... dari nama @ mana boss.. mohon share salasilah keluarga diaaa.. sbb jiran saya orang sejarah cakap tun M jenerasi ke4 datang kemalaysia.... asal usul india, madras.... atuk dia sebelum datang malaysia juai putu kacang..... hik222

      Delete
  27. Rakyat khianat kerana kerajaan lemah & korup. Tak mungkin ia berlaku jika sebaliknya. Pemimpin itu dari perkataan pokok 'pimpin'. Oleh yang demikian, mereka yang perlu bertanggungjawab jika sejarah ini berulang. Bukan senang jadi pemimpin, khulafa' arrasyidin semua menolak kerana takut disoal kelak tapi dipaksa memimpin. Jauh sungguh akhlak & iman mereka dengan kita. Jika tidak disokong, bukan dikaji kesilapan malah dimarahi rakyat kerana tidak menyokong. Tidakkah jelas tanda2 sejarah ini berulang?

    ReplyDelete
  28. Melaka mempunyai ketamadun yang tinggi. Barat sentiasa merendah kerajaan Melayu Melaka. Maka tidak hairan mereka akan memusnahkan segala identiti bangsa melayu..hinggakan batu kubur pun di bongkar untuk dijadikan kota Melaka.
    Ketamadunan Melayu terserlah lebih banyak karya2 Melayu di bawa lagi ke Portugis dan Belanda termasuk Inggeris oleh Stamford Raffles. .dan kemudian.mengatakan kapal yang membawa buku2 dan kitab lama terbakar..
    tapi apabila sarjana kita buat kajian di luar negara..banyak kitab-kitab lama tersimpan di sana.
    Mudah-mudahan kerajaan berjaya membawa balik semua kitab-kitab kita....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..semoga kebenaran akan kembali

      Delete
  29. Kerajaan Melaka mmg diakui... sbb tu smpi sekarang di sebut Selat Melaka (Malacca Straits) bukan selat Sumatera atau Selat Acheh dsb... kisah pengkhianatan dr dlm ni mmg dah ada ditulis dlm buku..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju..kehebatan Melaka mmg telah disembunyikan. Selat Melaka sebagai bukti.

      Delete
  30. Dalam sejarah Org Melayu melaka semua kaya raya mcm pemimpin2 1Malaysia. Sikap dan perangai org melaka ketika itu blh dilihat pd generasi melaka pd hr ini

    ReplyDelete
  31. errr....kisah hikayat berdasarkan teori fantasi. mana sumber dan kajian sejarah yg boleh dijadikan bukti dan dipertahankan? jika dipetik dari dlm mimpi, budak sekolah rendah pun boleh buat cerita macam ni. macam2 manusia skrg ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak cari la sama..nnt kita leh kongsi..:-) lau xada persoalan, mengapa mau dikaji kebenaranny

      Delete
    2. fantasi dan dongeng hikayat yang tiada sebarang bukti samaada dalam negara atau luar negara,bukti-bukti,rekod tua,serta catatan dari pengembara dan dan pedangang luar sangat banyak menceritakan tentang salah sebuah negara nusantara melaka yang sebelum itu berdirinya kerajaan srivijaya.anda boleh membaca rekod dari timur tengah, karya al-masudi,al-idrisi,tom paires seorang portugis sebelum melaka diserang.serta penulis rekod dari dinasti-dinasti china.seandainya fantasi kenapa portugis bersusah payah menpertahankan jajahanya.

      Delete
  32. Salah bangsa sendiri...nak salahkan org lain pula. Lihat thailand dn brunei. Ada pemimpin yg bijak dan bersatupadu..

    ReplyDelete
  33. Ada seseorang ilmuan berkata kalau nak tahu sejarah melayu pergi la ke london..semua artikel sebenar dibawa balik ke london supaya kita tk tahu kehebatan tamadun melayu sebenarnya..

    ReplyDelete
  34. Menarik...pemutaran dan pmbelitan fakta oleh barat. Revealed the truth together

    ReplyDelete
  35. Nampaknya kita tertipu sepanjang jalan,soalnya siapa tipu siapa dan apa penyelesaian selanjtnya ,

    ReplyDelete
  36. Gambar kedua terakhir yg digunakan tidak tepat. Kota batu itu dibina oleh Portugis bukan pd zaman kesultanan Melayu Melaka. Gambar terakhir merupakan ilustrasi artis secara 3D mengenai kedudukan sebenar kubu batu tersebut dlm kajian pihak PERZIM. Bkt St. Paul juga dipercayai lokasi istana asal & bukan di kaki bukit (lokasi replika istana/muzium Melaka) sekarang.

    ReplyDelete
  37. Kita telah pon kehilangan Singapura tanpa berperang pon......camner bolih berlaku? Mungkin kah k ita akan kehilangan P. Pinang dan Melaka seakali lagi?
    Kemungkinan ini akan menjadi kenyataan jika Melayu terus berkiblatkan kesenangan dunia sahaja.

    ReplyDelete
  38. Bukankah Melaka jatuh ditangan Portugis disebabkan panglima yang mengetuai Melaka berasal dari Negeri 9???? Panglima tu yg mengarahkan "sorang" bila Portugis serang. Maka "sorang" yang keluar. Begitulah "sorang" demi "sorang" yang keluar. Hehehe....

    ReplyDelete
  39. Agak2 kota melaka dulu ada pusat hiburan x?

    ReplyDelete
  40. Mcm byk yg kita ketahui... tp malangnya.. byk lg yg terhidang luas.. tp kita hanya perhatikn saja

    ReplyDelete
  41. Cool Cerita Bro...banyak cook sekali..=.=

    ReplyDelete
  42. Queen of Langkasuka is a movie about Melayu. ce tengok. hehe

    ReplyDelete
  43. iyelahhhh.....
    sejarah dh ade utk kita jadikan panduan....xyah citer pasal kejatuhan lagi...
    pung pang pung pang kt sini pon xguna....buktikan yg melayu nie boleh bangkit seperti zaman kegemilangan Melaka dahulu....

    ReplyDelete
  44. harap semua org melayu ambil iktibar, kita ni jgn ulang kesilapan lama. yg jadi skang ni pun lebih kurang sama cuma dipalitkan dlm sektor politik jer...yg menumpang akan cuba membelot dan membolot. hati2 dan dekat kan diri ngan tuhan. apa yg jadi ari ni akan ditanggung oleh generasi akan dtg pikir2 kan lah.

    ReplyDelete
  45. Ajak melayu bersatu, tapi nak duduk bawah pemerintahan yg korup dan bodoh.... Go to hell laaa ngan idea kemelayuan UMNO yg bangsat tuh....

    Moral of the story, ko letak manusia bingai maka bingai laaa jadi nyer.... PERIOD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya.. Hidup Melayu!! Yg atas pentas memang sihat walafiat.. Yg duduk bawah pentas hidup mcm zombie kira hidup lagi ke x?

      Delete
  46. Boleh di percayai ke article ni....kesahihannya...sumber. ..walau bagaimana pun t kasih atas ilmu ini....

    ReplyDelete
  47. sejarah melayu melaka diubah untuk mengelakkan kebencian kaum melayu dengan kaum cina dan india..
    andaikan kata maklumat diatas diajar disekolah2..apa yang akan jadi..? ini semua telah dirancangkan dari dulu lagi..
    tapi siapakah yang mengubahnya..????
    kekeke.

    ReplyDelete
  48. sekarang melayu ada bnyk fahaman dan aliran,ada yg islam,ada yg bukan,termasuklah berfikiran komunis,ateis,dll.malah ada yang tidak mengaku melayu kerana malu,bangsa melayu sering dikatakan malas oleh org British sehingga di catatkan didalam buku mereka.ini termasuk portugis dan belanda yang terkenal dengan penjajahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malu mengaku melayu?kesian...byk sgt otaknya dibasuh cina yg sentiasa cuba buat diri benci bangsa sendiri

      Delete
  49. Hakikatnya banyak fakta sejarah kita yang telah diseleweng oleh barat. Kebanyakan fakta sejarah hanya menggambarkan betapa lemahnya pertahanan Melaka. Tidak ada senjata dan kubu pertahanan yang lemah.Sedangkan semasa zaman kegemilangannya, kita tahu betapa hebatnya negeri Melaka dengan angkatan laut yang kuat, mampu menakluk negeri2 lain.

    Sedangkan pada masa itu, empayar Melaka amat luas. Biasanya, negeri taklukan dan jajahan akan beri pertolongan kepada kerajaan pusat di Melaka. Tetapi ini tidak berlaku...

    Mengapa??? Masih banyak yg perlu dikaji.

    ReplyDelete
  50. Kerajaan sekarang ni pun lemah. Penasihat ekonomi orang cina
    . Tak lama lagi, GST dan petrol pun nak paksa rakyat pakai Ron97 pula. Tapi harga kereta duti eksais 300% lebihbteruk dari USA. Next election Insya Allah tumbang la UMNO. Akan naik tocang DAP, tapi kita tiada pilihan. Sbb kerajaan sekarang gila menaikkan kos sara hidup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, don't worry.. Bila sign TPPA, habis semua dah tergadai!! Agama dan bangsa memang dah lama tergadai.. Tinggal negara je belum tergadai lagi.. Itu pun xtau berapa lama lagi bleh bertahan..

      Delete
  51. Moral of the story: Bila mamak pegang kerajaan, habis semua cina dan india naik kepala.. Pastu datang mat saleh, habis semua kne tapau.. Sejarah berulang lagi sekali.. Habis agama, bangsa dan negara tergadai!! Ironically, ada sorg mamak kata, "Melayu mudah lupa....."

    ReplyDelete
  52. asalamualaikom... pokok pangkalnyer... kiter perlukn guru,pnsharah,para ilmuan... dan mereka2 yg berpngetahuan.... tapi... pemimpin2 melayu 90% melayu moden... islam keturunan.. pro barat... sekadar pandangan dari hamba allah yang serba kekurangan... wasalam....

    ReplyDelete
  53. Menjadi pengkhianat tak memerlukan syarat utk berbangsa apa. Dlm dunia ni sesiapa pun boleh jadi pengkhianat. Waima, melayu, cina, india, mahupun yg lain-lain. Jgn terlalu taksub melihat sejarah dan menyalahkan. Yg penting adalah masa sekarang. Jagalah negara kita, sayangilah sesama kita dan hargailah pejuang kita.

    ReplyDelete
  54. Menjadi pengkhianat tak memerlukan syarat utk berbangsa apa. Dlm dunia ni sesiapa pun boleh jadi pengkhianat. Waima, melayu, cina, india, mahupun yg lain-lain. Jgn terlalu taksub melihat sejarah dan menyalahkan. Yg penting adalah masa sekarang. Jagalah negara kita, sayangilah sesama kita dan hargailah pejuang kita.

    ReplyDelete
  55. Bersatu teguh bercerai roboh.....

    ReplyDelete
  56. hang tuah tidak wujud. hanya mitos. itu realitinya. just accept OK

    ReplyDelete
  57. ITULAH SEBUAH HAKIKAT YANG TERPAKSA DI TELAN OLEH UMAT ISLAM ISLAM,APABILA EMPAYAR ISLAM DI SERANG DAN JATUH SERTA DI TINDAS BERTERUSAN OLEH PENJAJAHAN DARI EROPA/BARAT YANG BEGITU HEBAT DENGAN SLOGAN KEMAKNUSIAN SEJAGAT TETAPI HANYALAH HELAH SEMATA.SEJARAH NUSANTARA DAN ASIA BARAT MEMBUKTIKAN,MEREKA YANG MENANG TELAH MENULIS SEJARAH YANG KALAH.INSHA-ALLAH,JANJI ALLAH SWT ITU BENAR,KEBANGKITAN UMMAH KEBENARAN DI AKHIR ZAMAN PASTI MUNCUL....TETAPKAN AKIDAH,IMAN DAN JATIDIRI,TERUS BUDAYA ILMU ISLAM....AMIN.

    ReplyDelete
  58. Berhati2 dgn artikel2 penulisan entah dr mana sumber x sahih. Sy pernah baca tulisan penulis bukan melayu yg kata Hang Tuah itu berbngsa cina..!!! Ini adalah cara nk menidakkan sejarah kepahlawanan laksamana terbilang melayu melaka,cuba memperlekeh asal usul ketuanan melayu. Hati,hati wahai kawan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang kan nama gelaran, sama juga Mat Kilau, Tok Janggut, Panglima Hitam dan Tok Dagang semua nama gelaran,mereka ada nama sebenar.
      Kumpul ahli2 sejarah, bincang pergi ke negeri yg terlibat dan dapatkan maklumat. Gabungkan cara ilmia, dzahir dan batin. Jangan nak tuduh menuduh tidak ada jalan selesai. Yg Hak tetep Hak & Batil tetap Batil.

      Delete
  59. Jangan disebabkan politik kita menjaja negara kita kpd org luar...ingat pengorbanan tuk moyang kita mempertahankan tanah melayu...mana ada bangsa luar yang menolong...lu fikirla sendiri

    ReplyDelete
  60. Jgn pula lupa, askar postugis yang di seludup masuk atas ehsan Jong-jong cina.

    ReplyDelete
  61. Duly run mutahir..Sekarang tun mahathir

    ReplyDelete
  62. Disini mulanya sebuah cinta...kekeke

    ReplyDelete
  63. Booo, gambak terakhir tu gambak kubu portugis lepas jajahan dorang la~takkan gambar pra jajahan ada perkataan "fortaleza" tu bhasa portugis. Lagipun gambar terakhir tu nampak ada gereja. Takkan melaka ada bangunan corak eropah sebelum dijajah portugis. Ko ni sejarawan ka menteri propaganda? Nak buat tipu, Diam saja la~LOL

    ReplyDelete
  64. Semasa zaman paleolitik semua tu, kita difahamkan orang pribumi sangat sangat kuno sampai memburu pun masih 30% je ilmu tu .Yang peliknya kan. Macam mana ada manusia yang hidup di tanah melayu sedangkan mesti ada orang yang melabuh di tanah melayu ni kan? mesti orang tu guna kapal or something. Takkan berenang kot? Takkan dah ada manusia dari tanah keluar macam tu je? sedangkan zaman nabi kita pun dah maju lebih lagi. So confusing. Lepastu. zaman parameswara semua tu dah tahu bhasa melayu kuno. macam mana dah ada bahasa masa tu? tolong explain kalau ada jawapan. Selalu tertanya tanya tapi nak tanya cikgu tu takut cikgu fikir saya gila. Hahaha

    ReplyDelete
  65. Menyingkap tamadun yg hilang/disembunyikan di blog
    http://inidunianusantara.blogspot.com/

    ReplyDelete
  66. Kita sebenarnya semakin keliru, kerajaan Melayu Melaka yang dikatakan tersohor tapi malangnya tidak ada satu buktipun yang menyokongnya. Sehingga sekarang tinggalan sejarah hanya Kota Al-Famosa. Kemana perginya tinggalan sejara daripada keluarga kesultanan Melaka yang begitu ramai? mana perginya bukti sejarah yang boleh dikaitakan dengan kewujudan segala pembesar Melaka? Sehingga kini pun pihak musium Melaka membisu atas desakan para sejarawan untuk mengkaji tinggalan sejarah ini. Tiada jawapan yang diberikan melainkan membisu seribu bahasa. Jadi tidak diketahui siapa sebenarnya yang membohongi kita.

    ReplyDelete
  67. Bukti boleh di seleweng kan...bukti dan kebenaran tu sebenar nya di dalam hati kita...contoh cuba tuan puan yang sentiasa mencari "bukti" tu membukti kan sendiri adakah tuan puan ini seorang yang beragama islam...cuba buktikan dan renung kan lah...assalamualaikum muslimin dan muslimat

    ReplyDelete
  68. Bukti boleh di seleweng kan...bukti dan kebenaran tu sebenar nya di dalam hati kita...contoh cuba tuan puan yang sentiasa mencari "bukti" tu membukti kan sendiri adakah tuan puan ini seorang yang beragama islam...cuba buktikan dan renung kan lah...assalamualaikum muslimin dan muslimat

    ReplyDelete
  69. "TAKKAN MELAYU HILANG DIDUNIA" Amatilah petikan ini.

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum . tumpang tanya.. Siapakah Si Kitol dan Raja Mendeliar? Adakah mereka dan nina katu merupakan orang yang berkomplot atas kejatuhan Kerajaan Melayu Melaka suatu ketika dahulu?

    ReplyDelete
  71. teori yang hebat ! Patik sukakannya !

    ReplyDelete
  72. Sejarah pasti berulang...peringatan pada kita org melayu...


    ReplyDelete
  73. Hangtuah Sebenarnya Orang Laut/Orang Asli.

    ReplyDelete
  74. Terkadang penulis sejarah diasumsikan membelokkan sejarah... Akan tetapi kita harus memperhatikan juga bahwa kemungkinannya naskah2, manusukrip dan data2 lainnya belum ia dapatkan sehingga kita lalu mencapnya menggelapkan segarah....

    ReplyDelete
  75. PERCAYALAH...SEJARAH KITA BUKAN SAJA DITIPU OLEH BARAT TP OLEH BANGSA KITASENDIRI...(UMNGOKKK)

    ReplyDelete
  76. Bangsa melayu bangsa yg disegani dek kerna tinggi budi pekerti serta adab saling hormat menghormati.. igt lah akn sejarah kota atlantis yg ditelan bumi yg memecahkn kita senusantara dr semenjung tnh melayu borneo jawa sumatera dan sulu.. dr peristiwa itu dek kerana alpa dan lupa diri sdh mula melupa akn tuhan yg satu.. bangkit lah wahai bangsaku dgn mentauhidkn tuhan yg 1 maka berkasih dan syg lah kamu bersatu megah beradab berbudi pekerti tinggi.. ini semua kerana kita mengenal diri maka mengenal lah akn tuhan nya.. bila mengenal maka binasa lah diri..renung2kan.. apa yg terjadi bkn kerana salah bangsa asing tp kerana diri sendiri..

    ReplyDelete
  77. Suatu yang seolah-olah telah menjadi adat, ketua yang melakukan kerosakan atau lemah akan dijajah. Bukankah tuhan telah berikan amaran, apabila orang yang tidak layak diberikan pekerjaan, tunggulah saat kehancuran. Perkara begini bukan berlaku sekali, malah lihatlah bagaimana kehatuhan khalifah islam di baghdad, kejatuhan islam di turki. Bukan sahaja kejatuhan negara islam tetapi lebih spesifik ialah kejatuhan negara yang tidak ikut perintah tuhannya.

    ReplyDelete
  78. silapnya bpunca dari tahap kepimpinan yang lemah....

    ReplyDelete
  79. Dakwaan Han Tuah 5 bersaudara itu cina tak tepat
    Dakwaan Portugis tidak ditentang tidak tepat
    Dakwaan Portugis Islam bina Forte De Santiago juga tidak tepat
    Tuah, Jebat, Lekiu, Lekir, Kasturi adalah melayu, gelarab Hang adalah gelaran khas Istana seperti mana gelaran Dang untuk dayang-dayang Istana.
    Portugis ditentang hebat hingga mereka terpaksa jauhkan diri dari Melaka sementara menanti bantuan datang dari Goa.
    Forte De Santiago dibina oleh Portugis selepas menjajah Melaka untuk mempertahankan dari serangan Belanda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang Tuah 5 bersaudara memang org cina, itulah sebabnya dah ditarik krluar dari buku teks Sejarah! Buat research yg betul sebelum buat commend.

      Delete
    2. Hang Tuah 5 bersaudara memang org cina, itulah sebabnya dah ditarik krluar dari buku teks Sejarah! Buat research yg betul sebelum buat commend.

      Delete
  80. Dakwaan Han Tuah 5 bersaudara itu cina tak tepat
    Dakwaan Portugis tidak ditentang tidak tepat
    Dakwaan Portugis Islam bina Forte De Santiago juga tidak tepat
    Tuah, Jebat, Lekiu, Lekir, Kasturi adalah melayu, gelarab Hang adalah gelaran khas Istana seperti mana gelaran Dang untuk dayang-dayang Istana.
    Portugis ditentang hebat hingga mereka terpaksa jauhkan diri dari Melaka sementara menanti bantuan datang dari Goa.
    Forte De Santiago dibina oleh Portugis selepas menjajah Melaka untuk mempertahankan dari serangan Belanda.

    ReplyDelete
  81. Lawak betul org cina klaim hang tuah tu keturunan cina. "HANG" tu bukan nama cina. ia gelaran sultan dahulu sama seperti gelaran "DATO"

    ReplyDelete
  82. Ya Allah kenapa suka meletak Cina di atas meja?? Allah yang hantar cina ke Malaysia supaya ecomonic di tempat ini boleh dimajukan. Kalau tempat ini tidak ada cina dan indian. Apakah akan dijadi? Diskrinasi? Tolongla semua

    ReplyDelete
  83. Mohon dapatkan buku DR Mat Rofa Ismail

    KERDIPAN BINTANG MELAYU DI LANGIT TURKI

    ReplyDelete
  84. Berhati-hati kalau nak tahu setalah penjajahan Portugis di Melaka.Orang-orang Portugis kebanyakkan telah musnahkan ataupun membakar kitab-kitab melayu dan ada sebahagianya di tokok tambah oleh pihak portugis supaya orang-orang Melayu yang akan datang terkeliru.Sejarah melayu yang asli ada tertulis di dalam kitab Sulalatus Salatin.mengenai Hang Tuah bacalah Kitab Hikayat Hang Tuah..janganlah jadi orang yang bagai katak di bawah tempurung..HANG TUAH ITU ORANG MELAYU SEJATI

    ReplyDelete
  85. Artikel yang menarik. Sejarah Kejatuhan Kota Melaka perlu dikaji dengan terperinci dengan kaca mata yang objektif. Setiap yang berlaku mesti ada sebab yang tersendiri. Seperti yang dinyatakan oleh saudara, Sultan Mahmud mungkin bukanlah Sultan yang kurang cekap, akan tetapi baginda menaiki tahta ketika baginda sangat muda dan tidak sempat dididik dengan baik oleh Ayahanda dan Bendahara Melaka. Mungkin juga Sultan Mahmud muda dan agak kurang matang di dalam memerintah. Menteri Penasihat juga telah tua dan sudah tidak kuat di dalam mengawal politik istana. Sultan mula menampakkan kewibawaannya selepas kejatuhan Kota Melaka. Namun semuanya sudah suratan takdir.

    Namun persoalan saudara sangat menarik, kenapa Kota Melaka jatuh begitu mudah? Di mana angkatan laut Melaka yang hebat? Kemana angkatan laut Melaka yang meronda Selat Melaka daripada kegiatan Lanun dan memantau pergerakan tentera kerajaan lain? Ini satu sisi persoalan sejarah yang masih belum sepenuhnya dijawap.
    Satu bentuk kajian penuh yang menceritakan kronologi sebenar kejatuhan Melaka juga perlu. Untuk melihat apakah sebenarnya taktik yang digunakan oleh Portugis sehingga kota itu jatuh ke tangan mereka.
    Kejatuhan Kota Melaka sangat ironik kerana ia jatuh bukan di zaman merosotannya akan tetapi di tahap keagungan kerajaan Melaka. Ketika kerajaan masih lagi kaya dan hebat. Menyalahkan bangsa melayu sebagai satu sahaja punca adalah satu pendekatan yang enteng dan tidak menyeluruh.

    ReplyDelete
  86. Berkaitan dengan pemerintah, Sultan Mahmud digambarkan sebagai seorang pemerintah yang tidak cekap dan berbeza dengan pemerintah zaman lain, baginda sudah lahir dimana Melaka sudahpun makmur dan stabil hasil dari usaha pemerintah sebelumnya.

    Kenapa Kota Melaka jatuh begitu mudah? Ini persoalan komentar sebelum saya. Begini; kita harus tahu bahawa anggota angkatan tentera Melaka kebanyakkan bukan orang Melayu Melaka sendiri, tapi tentera upahan. Memang mereka ada melawan, namun jika anda berdiri sebagai penonton, anda sudah boleh tahu siapa yang menang. Portugis hampir kalah, sebenarnya. Cuma selain dari pengikut Raja Mendeliar tidak puas hati, dikatakan bahawa ketua angkatan orang Jawa (tentera upahan) berpaling tadah. Bila Portugis sudahpun mendapat bantuan jong Cina, maklumat dari dalam sama ada dari kalangan pemerintahnya dan ketua ketenteraannya, apa yang perlu dihairankan jika Portugis menang?

    Untuk mengetahui secara lebih terperinci, kita seharusnya lebih mengorek ke dalam sumber-sumber terbaharu, bukan sahaja setakat kajian. Malah,banyak kajian yang bercanggahan sesama sendiri, seperti tahun penubuhan Melaka, siapa Parameswara, Hang Tuah mitos atau wujud.. Terlalu banyak. Ini kerana sumber juga ada bercanggah, ada juga yang tidak disebut sebahagiannya dalam sebahagian sumber yang lain seperti Suma Oriental, Sulatus Salatin, Hikayat Raja-Raja Pasai dan Tuhfat al-Nafis.

    Kota Melaka mulai naik semasa Muzaffar Shah, dan terus memuncak sampailah Mansur Shah. Ketika ini, Tun Perak dan Hang Tuah berkhidmat dengan cemerlangnya. Satu-satu kuasa jatuh menjadi 'vassal' Melaka. Naiknya Sultan Alauddin Riayat Shah mungkin boleh menjadi titik perhentian puncakan kuasa Melaka. Ini kerana Suma Oriental mencatatkan bahawa baginda lebih suka mempelajari agama berbanding memerintah negara. Setelah dibunuh, lalu Mahmud Shah naik takhta.

    Tahukah kamu, bukan semua Sultan Melaka ialah keturunan darah asli Melayu dan bukan semua Sultan Melaka yang pernah berkuasa beragama Islam? Ini adalah fakta, bukan auta semata. Berhenti merujuk buku teks; buat rujukan guna sumber lebih 'authentic'.

    ReplyDelete
  87. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  88. Saya rasa iktibar kita kene jaga negara sndri jgn harapkan org lain. Cth tgk sndri negeri melaka kene khianat oleh cina dan india.

    ReplyDelete
  89. Saya rasa iktibar kita kene jaga negara sndri jgn harapkan org lain. Cth tgk sndri negeri melaka kene khianat oleh cina dan india.

    ReplyDelete
  90. jangan bjalan mendongang ke langit..biar sentiasa tunduk kebumi...supaya tidak lupa..hormat terus hormat..adat terus adat..

    ReplyDelete
  91. Bismillah..Al quran telah mengatakan 'Janganlah orang-orang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman.DanSESIAPA YANG MELAKUKAN(larangan)YANG DEMIKIAN MAKA TIADALAH IA(mendapat perlindungan) DARI ALLAH DALAM SESUATU APAPUN,kecuali kamu hendak menjaga diri dari sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka(yang kafir itu).Dan ALLAH perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaaan diriNya(menyeksa kamu).Dan kepada ALLAH jualah tempat kembali'..surah Aal-i-Imran ayat 28..hati2 supaya negara kita ini janganlah diperintah oleh orang kafir..INGAT SEBELUM KENA

    ReplyDelete
  92. best betul cerita sejarah Melaka...cba cari dimana melaka sebenar..asalnya melaka..dimana Perlabuhan sebenar..kota melaka..itu kubu portugis..lupa ke sungai kesang tempat pedagang2 cina berlabuh?..bt apa dia berlabuh disana.mari kita singkap pula negeri melaka dizaman Lang buana sblm krjaan Langkasuka..jgn gaduh2.cina dn india harap maaf kamu bkn bangsa Tanah Melayu..kamu hanya Pedagang..

    ReplyDelete
  93. Cari dan baca buku Dr Mat Rofa Ismail...

    ReplyDelete
  94. Semua manusia sama melainkan yang taqwa, nabi s.a.w bersabda "kullukum min adam, wa adamu min turab" Kita sekelian dari adam, dan adam dari tanah. "Inna akramakum 'indallahi atqakum" sesungguhnya yang mulia di sisi Allah ialah yang bertaqwa dikalangan kamu. dan Sabda baginda lagi "Laitsa 'arabiyan 'ala 'ajami illa bittaqwa" Tiada kelebihan arab keatas selain arab melainkan taqwa.

    ReplyDelete
  95. Sila baca Antara Sejarah dan Mitos: Sejarah Melayu & Hang Tuah dalam Historiografi Malaysia

    ReplyDelete
  96. Saya setuju dgn semua kata2 anonymous...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Open Cbox